Обдаровані діти
















«Обдаровані діти»
Програма психолого-педагогічного супроводу
обдарованих та здібних учнів





Мандрикіна Ганна Олексіївна
практичний психолог
І категорії
КЗ ЗНРЦ «Джерело» ЗОР














Запоріжжя 2013 р.






Пояснювальна записка

Представник гуманістичної психології К. Роджерс визначив ідею роботи з обдарованими дітьми так: «Якщо сучасне суспільство не буде мати людей, здатних реагувати на найменші зміни в суспільному розвитку, ми можемо загинути, і це буде та ціна, яку ми всі заплатимо за відсутність креативності».
Звичайно, найбільш умотивованим соціальним інститутом щодо винайдення механізмів плекання талановитих, творчих особистостей є освіта. Згідно з національними інтересами України, яка проторує свій непростий шлях стратегічного самовизначення, завдання розробки методологічних засад виявлення, розвитку та підтримки обдарованих дітей постає як найбільш пріоритетне.
Основні функції обдарованості — максимальне пристосування до світу, оточення, знаходження рішення у всіх випадках, коли виникають нові, непередбачувані проблеми, що вимагають саме творчого підходу.
У своїй роботі ми спираємося на структуру обдарованості, яка включає:
      домінантну роль пізнавальної мотивації;
      дослідницьку творчу активність, що вира­жається у виявленні нового, у постановці й ви­рішенні проблеми;
       можливість досягнення оригінальних рі­шень;
       можливість прогнозування і передбачення;
       здатність до створення ідеальних еталонів, що забезпечують високі етичні, моральні, інте­лектуальні оцінки.
Як правило, у традиційному навчанні власне творчі завдання є засобом діагностики вже сфор­мованих творчих здібностей учнів. Нас же ці­кавить проблема цілеспрямованого, керованого розвитку цих здібностей за допомогою спеціальної системи пізнавальних завдань, моделювання ситу­ацій, використання малюнків, рухів, звуків тощо.
Психологічною службою КЗ ЗНРЦ «Джерело» створено модель психолого-педагогічної підтримки розвитку особистості, яка передбачає:
1. Організацію занять для обдарованих дітей.
2.  Організацію проблемних обговорень, се­мінарів із питань психологічного супроводу об­дарованих дітей.
3.Підвищення кваліфікації педагогів, які пра­цюють з обдарованими дітьми.
4.Організацію батьківського всеобучу з питань виховання обдарованих дітей.
Здібним учням необхідна творча самореалізація, свобода прояву емоцій. Ми повинні постійно дбати про те, щоб вони краще розуміли себе та інших, розвивати в них уміння бути у злагоді із самими собою.
Психолог і педагог знаходять шляхи створен­ня можливостей для самовираження, рефлек­сії, навчають прийомів саморелаксації, зняття психом’язового напруження, допомагають дитині в усвідомленні свого «Я», підвищенні самооцін­ки, подоланні внутрішніх конфліктів, докладають максимум зусиль для реалізації творчих здібнос­тей дитини через її самовираження. Це досягаєть­ся такими методами роботи, як творчі завдання, тренінгові вправи, залучення до участі в різно­манітних видах діяльності.
Саме в цей період шкільного навчання дуже важливо зберегти й розвинути оригінальність, нестандартність мислення учнів.
Основними напрямами, за якими працює пси­холог з обдарованими дітьми в нашому Центрі, є:
       навчання прийомів саморегуляції за допо­могою релаксації (вправи на зняття напруження, агресії і поганого настрою);
        розвиток комунікативних здібностей (уміння слухати й розуміти співрозмовника, вільно вислов­лювати свої думки, правильно вступати в контакт);
       ефективне використання невербальних ка­налів передавання інформації (формування вмін­ня використовувати міміку, жести, пози, погляд);
       вивчення світу емоцій і почуттів людини (природа виникнення, управління емоціями);
       формування особливого емоційного мікро­клімату в групі (обговорення спільних проблем, надання підтримки);
       розвиток творчих та інтелектуальних здіб­ностей.
Активізувати учнів допомагає прийом «моз­ковий штурм». Діти не бояться висловлювати свої думки, міркувати вголос. Під час проблем­них питань вчаться робити висновки, мотиву­вати їх, прислухатися до думки інших, вести дискусію.
Мета програми: допомогти обдарованим та здібним учням обрати ведучу стратегію життєздійснення, що базується на прагненні до гармонізації світоустрою через гармонізацію особистості.
Завдання програми:
1. Забезпечити сприятливі соціальні, психологічні, педагогічні умови для актуалізації багатогранних творчих задатків учнів на діагностичній основі.
2. Здійснити запобіжне усунення зовнішніх та внутрішніх деструктивних факторів, які ускладнюють вияв творчої природи дитини і утруднюють продуктивну реалізацію обдарованості.
3. Спрямувати зусилля всього шкільного колективу (педагогів, батьків, самих учнів) на створення життєтворчого освітнього простору, насиченого з одного боку реабілітаційними впливами для відновлення суб’єктного статусу особистості, а з іншого – покликаного сприяти розвитку потенційної обдарованості кожної дитини.
4. Акумулювати у навчально-виховному процесі варіативні види діяльності, форми та методи психолого-педагогічного супроводу для моделювання різноманітних сфер самовизначення особистості (таких як: довкілля, суспільство, мистецтво, наука) та спонукати учнів до результативного вияву творчої активності у цих сферах.

Алгоритм організації роботи з обдарованими учнями
  КЗ ЗНРЦ «Джерело»
№ з/п
Заходи
Термін
Виконавець
1.
Видання наказу «Про організацію роботи з обдарованими учнями», у якому вказати відповідальних за цей напрямок та розподілити обовязки відповідальних з питань реалізації програми «Обдаровані діти»
Серпень-вересень поточного року
Адміністрація
2.
Збір первинної інформації про дітей з інтелектуальними, художньо естетичними та спортивними здібностями, які можуть бути рекомендовані для внесення в резерв шкільного банку обдарованих дітей
Серпень-вересень
Класні керівники, педагог-організатор, психолог
3.
Психологічне діагностування учнів з потенційно високими досягненнями в силу видатних здібностей
Вересень
Психологічна служба
4.
Моніторинг психологічного стану обдарованих учнів
Стартовий-серпень-вересень,
Регулярний-протягом навчального року
Психологічна служба
5.
Коректування бази даних на обдарованих дітей Центру:
·        Уточнення якісного складу банку даних;
·        Введення претендентів у базу даних;
·        Відмітка про обдарованих учнів, які були з навчального закладу;
·        Оновлення та правка даних про результативність діяльності обдарованих учнів
Вересень
Адміністрація, класні керівники
6.
Підготовка пакету документації про обдарованих учнів:
·        Програма психолого-педагогічного супроводу обдарованих та здібних учнів;
·        Рекомендації для вчителів, які працюють з обдарованими учнями;
·        Психодіагностика обдарованих учнів;
·        Індивідуальна картка розвитку учня;
·        Паспорт обдарованої дитини;
·        Індивідуальна освітня-розвивальна програма
Вересень
Класні керівники, психолог
7.
Затвердження банку обдарованих та здібних учнів КЗ ЗНРЦ «Джерело»
Вересень
Педрада
8.
Оформлення стенду «Обдаровані учні КЗ ЗНРЦ «Джерело»
Вересень
Педагог-організатор, класні керівники
9.
Визначення цілей, завдань, пріоритетів, напрямків роботи з обдарованою та талановитою молоддю в КЗ ЗНРЦ «Джерело»
Вересень
Педрада
10.
Затвердження планів роботи з основних напрямків реалізації програми «Обдаровані діти»: інтелектуального, духовного, спортивного
Серпень 2012р.
Педрада
11.
Надання пакету відповідної документації в УО:
·        Наказ про роботу з обдарованими дітьми;
·        Шкільний банк даних на обдарованих дітей.
Жовтень
Адміністрація
12.
Координація дій різноманітних структур навчального закладу з реалізації програми «Обдаровані діти» (психологічна служба, шкільні МО, класні керівники, гуртки, консультпункти і т. ін.)
Протягом навчального року
Адміністрація
13.
Забезпечення умов для проведення заходів з реалізації програми «Обдаровані діти» в усіх напрямках навчальної та виховної роботи, у тому числі інтелектуальної, спортивно-оздоровчої та культурно-масової
Протягом навчального року
Адміністрація, класні керівники, педагог-організатор
14.
Проведення заходів щодо профільного орієнтування
Протягом навчального року
Адміністрація, класні керівники, керівники МО
15.
Організація роботи факультативів, гуртків, консультаційних пунктів у Центрі
Протягом навчального року
Адміністрація, керівники МО
16.
Відстеження результативності діяльності обдарованих учнів, внесення в базу даних (в паспорт)
Протягом навчального року
Адміністрація, класні керівники, керівники МО
педагог-організатор, психолог
17.
Аналіз виконання планів роботи з основних напрямків реалізації програми «Обдаровані діти»
Грудень, травень
Адміністрація
18.
Проведення шкільного свята «Золоті імена»
Квітень
Класні керівники, педагог-організатор
19.
Діагностика задоволеності учнів освітніми послугами, що дозволяють розвинути творчий потенціал
Квітень-травень
Голова МО кл.керівників, класні керівники
20.
Підсумковий аналіз результативності участі обдарованих учнів у запланованих заходах (наказ)
Квітень
Адміністрація
21.
Створення умов для участі обдарованих дітей у спеціальних розвивальних програмах
Протягом навчального року
Адміністрація
22.
Забезпечення умов для оздоровлення обдарованих учнів
Протягом навчального року
Адміністрація


Система взаємодії педагога з обдарованими дітьми
Формування творчої особистості, розвиток ін­дивідуальних здібностей і таланту є пріоритетним напрямом навчально-виховного процесу школи.
Педагогічна діяльність повинна бути спря­мована на впровадження нових педагогічних технологій навчання, організацію профільного навчання, психологічний супровід.
Завдання педагога — пошук обдарованих ді­тей; створення умов для розвитку здібних та об­дарованих учнів; підтримка і стимулювання роз­витку інтелектуально й творчо обдарованих дітей; формування професійного, творчого педагогіч­ного колективу.
Спостереження показали, що вже з ранньо­го дитинства в людини проявляються здібності до навчання, музики, малювання, спорту, лі­дерства тощо. З роками формуються здібності до мов, літератури, конструювання, моделюван­ня, математики, фізики, хімії. Проте, це можливо лише за умови, якщо є людина — «вчитель», котрий здатний виявити та допомогти дитині реалізувати природні нахили і не пропустити моменту зародження творчості.
Обдаровані діти потребують навчання за ін­дивідуальними програмами. Педагоги, які пра­цюють з такими дітьми, повинні проходити спе­ціальну підготовку. Саме діти з високим рівнем інтелекту понад усе потребують «свого» вчителя. Непідготовані вчителі часто не можуть виявити обдарованих дітей, не знають їхніх особливостей, байдужі до їхніх проблем. Інколи непідготовані вчителі вороже ставляться до видатних дітей, такі педагоги часто застосовують до обдарованих ді­тей тактику кількісного збільшення завдань, а не якісного їх змінення.
Особистість учителя — головний фактор будь-якого навчання. Не виняток і ситуація з учите­лем для обдарованих дітей. Найбільш суттєвим фактором успішності роботи вчителя є глобальна особистісна характеристика — система поглядів і установок, у якій велике значення мають уяв­лення про самого себе, інших людей, а також про цілі та завдання своєї роботи. Саме ці складові постійно проявляються у спілкуванні.
Поведінка вчи­теля щодо обдарованої дитини має бути такою: він розробляє гнучкі, індивідуалізовані програми; створює теплу, емоційно безпечну атмосферу в класі; надає учням зворотний зв’язок; вико­ристовує різноманітні стратегії навчання; пова­жає особистість; сприяє формуванню позитивної самооцінки учня; поважає його цінності; сприяє творчості та роботі уяви; стимулює розвиток ро­зумових процесів вищого рівня; проявляє повагу до індивідуальності учня.
Успішний учитель для обдарованих — насам­перед чудовий учитель-предметник, який добре знає та любить свій предмет. На додачу до цього він повинен володіти такими рисами, що суттєві у спілкуванні з будь-яким обдарованим школя­рем.
Учителям можна допомогти розвинути вказані особистісні та професійні риси трьома шляхами:
1.     За допомогою тренінгів — досягти розумін­ня самих себе та інших.
2.     За допомогою психопросвіти — надати знання про процеси навчання, розвитку, осо­бливості різних видів обдарованості.
3.     Тренуванням умінь, необхідних для того, щоб ефективно навчати та складати індивідуальні програми.
Учителі, які працюють з обдарованими, став­лять якомога більше відкритих запитань і допо­магають під час обговорення. Вони стимулю­ють учнів виходити за межі типових відповідей. Частіше намагаються зрозуміти, як учні дійшли висновку.
Більшість педагогів прагнуть реагувати у мов­ній формі на кожну відповідь у класі, а вчителі обдарованих поводяться, наче психотерапевти: вони намагаються уникати реагування на кожну відповідь, уважно і зацікавлено слухають відпо­віді, але не дають оцінок, намагаються показати, що всі їх приймають. Таке поводження при­зводить до того, що учні більш конструктивно спілкуються одне з одним і менше залежать від учителя.
Творчі методи, які сприяють ефективній роботі з обдарованими дітьми:
      повага до бажання учнів працювати само­стійно;
      уміння стримуватись у процесі творчої ді­яльності;
      надання дитині свободи вибору сфери за­стосування своїх здібностей, методів досягнення мети;
      індивідуальне застосування навчальної про­грами залежно від особливостей учня;
      заохочення роботи над проектами, запро­понованими самими учням;
      виключення будь-якого тиску на дітей, створення розкутої атмосфери;
      схвалення результатів діяльності дітей в од­ній сфері, аби підтримати бажання випробувати себе в інших видах діяльності; —
       підкреслення позитивного значення інди­відуальних відмінностей;
       надання авторитетної допомоги дітям, які висловлюють відмінну від інших точку зору і че­рез це відчувають тиск ровесників;
      отримання максимальної користі з хобі, конкретних захоплень та індивідуальних нахилів;
      терпиме ставлення до можливого безладу в кімнаті;
       заохочення максимальної захопленості у спільній діяльності;
      переконання учнів, що вчитель є їхнім однодумцем, а не ворогом.
Отже, при плануванні роботи з обдарованими дітьми можна порекомендувати такий перелік орієнтованих заходів:
1. Створення інформаційного банку даних обдарованих дітей із різних напрямів діяльності.
2.Систематизація матеріалів періодичних ви­дань із проблеми дитячої обдарованості.
3.      Проведення проблемно-тематичних семінарів із метою систематичного підвищення майстерності вчителів, які працюють з обдарованими дітьми.
4.      Створення авторських програм та методич­них розробок, спрямованих на виявлення і розви­ток обдарованих дітей молодшого шкільного віку.
5.      Організація постійного консультпункту для вчителів початкових класів із залученням нау­ковців, лікарів, психологів, методистів районних (міських) відділів освіти.
6.      Залучення до роботи з обдарованими дітьми вчителів, які мають педагогічні звання «вчитель- методист», «старший учитель».
7. Створення банку педагогічного досвіду щодо роботи з обдарованими дітьми.
8. Організація та проведення шкільних, ра­йонних (міських), олімпіад із базових дисциплін (українська мова, читання, математика, образо­творче мистецтво, з курсу «Я і Україна»).
9.      Формування груп для індивідуального спільно­го навчання обдарованих дітей на базі однієї пара­лелі (3—4-ті класи) з урахуванням рівня здібностей та сфери обдарованості, запитів кожної дитини.
10. Підготовка до друку матеріалів із досвіду роботи, рекомендацій учителів, які працюють з обдарованими дітьми.
11. Організація та проведення творчих звітів педагогів за результатами роботи з обдарованими дітьми на індивідуальних заняттях, гуртках, студіях.
12.Забезпечення участі обдарованих дітей у міських, районних, обласних творчих конкурсах.
13. Здійснення моніторингу стану здоров’я обдарованих дітей.
14. Розробка системи матеріального та мораль­ного заохочення обдарованих учнів та вчителів, які працюють із ними.
15.Розгляд питань організації роботи з об­дарованими дітьми та визначення подальших напрямів роботи на засіданнях шкільних, міських методичних об’єднань учителів, педагогічних радах, нарадах при директорі.



Програма психологічного супроводу обдарованих учнів

Мета: формування та розвиток свідомої особистості, розвиток індивідуальних рис, удосконален­ня розумових процесів обдарованих учнів, виявлення нових творчих ресурсів, навчання способів взаємодії, саморозкриття та самовдосконалення особистості учня, створення умов для розвитку пізнавальної активності, визначення ступеня учнівських досягнень.
Завдання:
-         Виявлення соціальних, психологічних, педагогічних факторів, які стримують розвиток творчих здібностей дітей.
- Розв’язання проблематики взаємовідносин у шкільних колективах, пов’язаної з деструктивним виявленням обдарованості окремих дітей.
- Профілактика стресових розладів поведінки та подолання тривожного стану здібних учнів.
- Відновлення і розвинення здатності учнів до самокерованої поведінки.
- Допомога здібним учням у визначенні реалістичних цілей.
- Навчання дітей ставитись до проблеми, навіть найскладнішої і неприємної, як до ситуативної задачі, яка обов’язково буде розв’язана, якщо докласти творчих зусиль.
- Компенсація проблематики розвитку учнів за рахунок створення ситуацій успіху у принадних сферах життєдіяльності.
Методи роботи з обдарованими дітьми
1. Методи психолого – педагогічного супроводу особистості:
• Метод моделювання проблемно насиченого виховного середовища
• Метод стимулювання групової та індивідуальної рефлексії
• Метод проблемно-конструктивного тренінгу
• Метод педагогічного сприяння
• Метод емпіричної акумуляції
• Метод суб’єкт – суб’єктного діалогу
2. Методи суб’єктної актуалізації:
• Метод перспективного самопізнання
• Метод групового прогнозування
• Метод інтерактивної взаємодії
• Метод проектування особистісних досягнень
• Метод евристичних досліджень
• Метод продуктивної самореалізаії
Курс розраховано на роботу з учнями 5-9 класів.
 Заняття проводяться в групі по 8-10 осіб, раз на тиждень по 45-50 хвилин.
 Програма представлена у вигляді 15 занять.
Структура заняття:
1.     Привітання (3-5 хв.)
2.     Розминка (5-6 хв.)
3.     Об’ява теми заняття її актуальності та безпосередній зв'язок з розвитком творчості. (5-7 хв.)
4.     Тематичні вправи (25 хв.)
5.     Завершення (підведення підсумків, ритуал прощання) (5-7 хв.)

Очікувані результати програми:
1. Формування мотивації досягнення успіху у загальношкільному та класних колективах.
2. Набуття учнями життєво важливих ресурсів, таких як:
- здатність до осмисленого сприйняття життя;
- набуття необхідного соціального досвіду, навичок конструктивних взаємин, оволодіння засобами спілкування;
- здатність до свідомого особистісного самовизначення;
- відповідальність за власні дії та вчинки;
- спроможність успішно долати власні проблеми;
- готовність спрямувати свої здібності, можливості та таланти на реалізацію високої ідеї та гідної мети.
3. Підвищення навчальної мотивації, формування в учнів вмінь та навичок раціональної пізнавальної діяльності, оволодіння учнями алгоритмами успішного навчання.
4.  Формування вміння співпрацювати в умовах тимчасового творчого колективу.
5.  Активізація суспільно-корисної діяльності.
6. Сприяння максимальному розкриттю творчого потенціалу дитини, реалізації її здібностей у різноманітних сферах життєдіяльності (довкілля, суспільство, мистецтво, наука).
План занять із супроводу обдарованих дітей
Теми занять

Форми та методи роботи

1. Зустріч із самим собою.


Вправи: «Хто Я?», «Моя особистість».
Малювання: «Мій герб», «Моє ім’я», «Я та інші», «Я у світі».
2. Мис­лення, увага, пам’ять, уява — основа розуму.
Творчі ігри: «Продовжи  ряд», «Чорна скринька», «Навпаки».
3. Я — господар своїх думок і почуттів.


Тілесно-орієнтовані вправи: «Що я відчуваю?», «Передай почут­тя дотиком».
Діагностичні вправи: «Опиши почуття», «Колір та почуття».
4. Мої особистісні риси.
Міні-твір «Який Я?».
5. Самооцінка. Темперамент
Вправи: «Я вчора, сьогодні, завтра», «Я через 20 років», «Дзерка­ло», «Оголошення», «Шукаю друга»
6. Що я про себе дізнався, і що тепер із цим робити.
Вправи: «Паркан ідей», «Чого я зможу досягти?».

7. Твої мож­ливості. Розвиток творчих здіб­ностей.

Рольова гра «Я можу, хочу, буду».
Дискусія «Повір у себе».
Творчі завдання: «Мої таланти», «3 чого взялося...?».
8. Нестандартне мислення.

Мозковий штурм «Що можна зробити з...?».
Групове дослідження «Що відбудеться, якщо...?».
9. Інтелектуальний клуб «Що? Де? Коли?»
Казкотерапія «Я знаю, що...».
Вправа «Відкритий мікрофон».
10. Я все зможу, у мене все вийде.
Бесіда «Чого мені не бракує?»
Мозковий штурм «Проблема в тому, що...».
11. Шлях до успіху (зняття тривож­ності).
Рольова гра «Мій світ».
Вправа «Асоціативний ланцюжок».
12. Уміння опановувати себе.
Театралізована гра «Моя маска».
13. Уміння спілкуватися.



Танцювально-рухові вправи: «Джаз тіла», «Весела зарядка». Ігри-розминки: «Зоопарк», «Кодекс поведінки», «Компліменти», «Пошта», «Стоп!», «Груповий малюнок», «Заморожений».
14. Оратор­ське мистецтво.

Вправи: «Лідер у тобі», «Зоряна година», «Подарунок».
15. Моє майбутнє.

Міні-твір «Пам’ятник собі»



Рекомендації батькам, які прагнуть розвивати здібності своїх дітей

     Не стримуйте розкриття потенційних можливостей психіки.
     Уникайте однобокості в навчанні та ви­хованні.
      Не позбавляйте дитину ігор, забав, ка­зок. Створюйте умови для виходу дитячої енергії, рухливості, емоційності.
       Допомагайте дитині у задоволенні основних життєвих потреб (почуття безпе­ки, кохання, повага до себе та оточення), оскільки людина, енергія якої витрачається на загальні потреби, найменше спроможна досягти висот самовираження.
      Залишайте дитину на самоті та дозво­ляти займатися своїми справами. Пам’я­тайте: якщо ви хочете своїй дитині добра, навчіть її обходитися без вас.
       Підтримуйте здібності до творчості та проявляйте співчуття до її невдач. Уни­кайте незадовільної оцінки творчих спроб дитини.
     Будьте терплячими до її ідей, поважайте допитливість, запитання дитини. Відповідай­те на всі, навіть якщо вони, на ваш погляд, виходять за рамки дозволеного.
      Навчати слід не того, що може сама дитина, а того, що вона опановує за допо­могою дорослого.
·              Будьте терплячими до особливих, інколи безглуздих ідей,  поважайте допитливість, запитання дитини. Намагайтесь відповісти  на всі дикі запитання.  
·              Поясніть,  що на багато питань не можна дати відповідь чи  дати однозначної відповіді.
·              Допоможіть  дитині стати "розумним авантюристом", тобто інколи  йти на ризик, користуватися інтуїцією у справі пізнання.
·              Підтримуйте необхідну для творчості атмосферу,  допомагайте  усунутись від негативного відношення інших дітей, зменшити соціальне тертя.
·              Доведіть до відома обдарованих дітей прийоми, які допомагають їм вести себе у колектив, виходити із скрутного становища.

Список літератури
1.     Антипова Е. И. Психолого-педагогическое со­провождение одаренного ребенка. М., 2006.
2.     Дубровина И. В. Рабочая книга школьного пси­холога. — М., 1998.
3.     Дяків В. Обдарованість: нові підходи до наболілих проблем // Завуч. — 2006. — № 4.
4.     Савенков А. И. Ваш ребенок талантлив. — Ярославль: Академия развития. 2002.
5.     Туріщева Л. В. Особливості роботи з обдаро­ваними дітьми. — X.: Основа, 2008.
6.     Черникова Т. В., Сукачева Г. А. Старшеклассник без стрессов и тривог. Программы учебно-тренировочных и клубных занятий: Метод, пособ. — М.: Глобус, 2006.11
7.     Берн Э. Игры, в которые играют люди. Психология человеческих взаимоотношений. — СПб., 1998.
8.     Водейко Р. И. Как управлять собой. — Петрозаводск, 1990.
9.     Ландау Э. Одаренность требует мужества: Пси­хологическое сопровождение одаренного ребенка. — М.: Академия, 2002.
10.                       Одаренные дети / Под ред. Г. В. Бурменской, В. М. Слуцкого. — М.: Изд-во МГУ, 1991.
11.                       Психология одаренности детей и подростков / Под ред. Н. С. Лейтеса. — М.: Академия, 1996.
12.                       Туник Е. Е. Диагностика креативности. Тест Торренса: Метод,
13.                       руководство. — СПб.: Иматон, 1998.
14.                       Ягупов В. В. Педагогіка. — К., 2002.
15.                       Гильбух Ю. 3. Внимание: одаренные дети. М.: Знание, 1991.
16.                       Гильбух Ю. 3. Умственно одаренный ребенок. — К., 1992.
17.                       Гуревич К. М. Индивидуально-психологические осо­бенности школьников. — М., 1988.
18.                       Лейтес Н. С. Способности и одаренность в детские годы. — М.: Знание, 1984.
19.                       Марінушкіна О. Є., Шубіна Г. В. Організація робота з обдарованими дітьми в закладах освіти. — X., 2008.
20.                       Матюшкин А. М. Загадки одаренности: Проблемы практической диагностики. — М., 1993.
21.                       Одаренные дети / Под ред. Г. В. Бурменской, В. М. Слуцкого. — М.: Прогресс, 1991.
22.                       Психолого-педагогическое сопровождение одаренного ребенка. — Симферополь, 2006.
23.                       Савенков А. И. Одаренный ребенок в массовой школе. — М., 2001.
24.                       Теплов       В. М. Способности и одаренность/ Избранные труды: Т. 1. - М., 1985.
25.                       Савич Ж. В., Сивогракова 3. А., Петрик О. М. Вирішувати нам — відповідати нам. Методичні рекомендації з проведення тренінг-курсу підлітками-інструкторами: Посібник. — К.: Навчальна книга, 2002.
26.                       Цибуля Н. Казкотерапія // Психолог. — 2007. — № 28.
27.                       Богданова Д. К. Робота з обдарованими дітьми в умовах масової школи // Обдарована дитина. — 2004. — № 14.
28.                       Онацький В. М. Всі діти обдаровані // Об­дарована дитина. — 2001. — № 36.
29.                       Панов В. М. Обдаровані діти, виявлення — навчання — розвиток // Педагогіка. — 2001. — № 4.
30.                       Психология одаренности детей и подрос­тков / Под ред. Н. С. Лейтес. — М.: Знание, 1991


Паспорт обдарованої дитини


Відомості про учня:
ПІБ учня (повністю)

Дата народження

Повна назва навчального закладу

Клас

Напрям обдарованості

Вид конкретної діяльності

ПІБ, посада наставника в ЗНЗ

ПІБ, посада, місце роботи наставника поза ЗНЗ

Відомості про особисті досягнення:
Рік
Місце/
Результат
Етап/Рівень
Повна назва заходу
Місце проведення














































Індивідуальна освітньо-розвивальна програма
Термін
Назва етапу
Форми роботи
Зміст
Очікувані результати
Відповідальний


















































































Індивідуальна картка розвитку дитини


ПІБ дитини __________________________________________________________
Дата народження _____________________________________________________
Склад сім'ї __________________________________________________________
____________________________________________________________________
1       
                Пізнавальна сфера.
1.1. Довільність психічних процесів____________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1.2.         Розвиток мислення______________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1.3.         Розвиток мовлення______________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1.4.         Розвиток тонкої моторики________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________
1.5. Розумова працездатність та темп навчальної діяльності________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Особливості поведінки і спілкування
  
   
2.1.         Взаємодія з однолітками_________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________
2.2.         Взаємодія з педагогами__________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________
2.3. Дотримання соціальних та етичних норм _________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________
2.4. Смаморегуляція поведінки ________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________
2.5.         Активність та незалежність_____________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________

                   Особливості мотиваціоної сфери.

3.1.         Наявність  та характер навчальної мотивації______________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________

3.2. Стійкість емоційного стану (рівень тривоги ) ________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


 Особливості системи відносин школяра до світу та  к самому себе.

4.1. Відносини з ровесниками _________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________

4.2. Відносини з педагогами____________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________   

4.3. Відношення до себе ______________________________________________________________________________________________________________________________________





Комментариев нет:

Отправить комментарий